Novice o koncertu slovenske skupine Laibach v Severni Koreji so zadnje dni na vseh kanalih. Skupina je v ob svoji petrintridesetletnici delovanja napovedala dvojni koncert v tej azijski državi, večina javnega mnenja pa se nad napovedjo navdušuje in jo pozdravlja.
Do neke mere je to razumljivo. Pojavljanje Slovenije v svetovnih medijih je redkost, še bolj redko je, če se novica ne dotika športa oziroma naše politične elite. Samo spomnite se Billa Murrayja in Slovenia vodka ali pa malo starejšega Ali Gja in slavnega “Back to Slovenia!”. Ali pa komika Louie CK in njegove hčerke, ki se v šoli uči slovenščine. In razumljivo je, da so nad omembo Slovenije in Laibacha v oddajo Last week tonight z Johnom Oliverjem vsi navdušeni.
John Oliver nima pojma!
Dajmo najprej pokritizirat Johna. Sicer genialni komik je v prispevku o Laibachu in Severni Koreji brcnil v temo pospeševalnika atomov. Najprej se zelo površno dotakne Laibachovega opusa in se norčuje iz videospotov, posnetih v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, nato opozori, da so do neke mere NACISTI in bodo v Severni Koreji odigrali tudi nekaj novih komadov ter da so se Korejci najbrž na njih navezali zaradi spota, v katerem vojska okostnjakov koraka čez zaslon.
Ogabno. Površno. Ignorantsko.
Na tem mestu sicer ne bom popisoval celotnega fenomena Laibach skupine (če vas zanima, je do sredine avgusta v muzeju moderne umetnosti na sporedu razstava NSK od Kapitala do kapitala), a se mi zdi zelo debilno, da se skupino zreducira na neke floskule o nacizmu in o tem, kako so oni slabi nacisti (wtf). Hkrati se Oliver zatakne ob njihovo glasbo, ki naj ne bi bila primerna za koncert ob obletnici države in spet ignorira dejstvo, da je to pač zvok Laibachov. In še končno – popolnoma ignorira provokativno noto skupine in jih jemlje at face value.
A tudi Severno Korejo vzame komično in brez kritične interpretacije. Severno Korejo so v preteklosti primerjali z mafijsko državo, opozarjali na problem trgovine z drogami in orožjem ter pobijanje in mučenje političnih disidentov, a večino časa se jim svetovna publika smeji zaradi hecnih frizur in zaostalosti, ki je posledica popolne izolacije od preostalega sveta.
Ljudje nimajo pojma!
Bizarne so tudi reakcije v slovenskih medijih in na slovenskem delu spleta, sploh posamezniki, ki upajo, da bo Laibach lahko v Severni Koreji z dvemi koncerti zanetil revolucijo, zaradi katere se bo ta država lahko bolj odprla svetu oziroma se bodo njihovi ljudje prebudili in zahtevali spremembo režima.
Pustimo ob strani kontrolo in nadzor vsega, kar pride in gre skozi Severno Korejo, pustimo ob strani nadzor interneta v tej državi, ljudem se zdi fino, da se bomo Slovenci lahko spet promovirali in hkrati blamirali z obiskovanjem režimov, ki kršijo vse družbene in pravne norme, ki jih poznamo pri nas.
Važno, da so naši.
Joj, Savič, tole je smešno. Laibach so 35 let to, kar so, zato, ker znajo hoditi po robu. Njihov jezik je jezik države in ideologije. Ta jezik je večen, oni pa ga uporabljajo, da nam povedo nekaj drugega. Obvladajo ga ne glede na to, ali gre za socializem ali kapitalizem (to lepo vidiš na razstavi Od Kapitala do Kapitala). In ni naključje, da jih mediji že 35 let sprašujejo, če so nacisti ali fašisti. To so počeli slovenski mediji, nemški mediji, ameriški mediji … Zakaj ni naključje? Ker je to njihov cilj! Ustvarjajo, kritizirajo in provocirajo. Dajejo misliti! Vse je torej v najlepšem redu.
Krneki od komentarja, izogneš se poanti objave. Zakaj se nam zdi kul podpirat / legitimirat režim Severne Koreje?
“Zakaj se nam zdi kul podpirat / legitimirat režim Severne Koreje?”
Ne zdi se nam kul podpirat … Zdi se nam pa kul, kar že 35 let počnejo Laibach. Glede na tvoje pisanje se mi zdi, da zelo slabo poznaš NSK. Če nastopu Laibach na proslavi v Severni Koreji rečeš podpora, potem lahko rečeš tudi:
– da so Laibach nacisti, ker imajo vojaške uniforme in rišejo čudne črne križe.
– da so nasprotovali osamosvojitvi Slovenije, ker so ustanovitelji Države NSK.
– da so podpirali/legitimizirali komuniste, ker se je oddelek NSK (Novi kolektivizem) prijavil na jugoslovanski razpis CK SKOJ in celo zmagal s svojo rešitvijo plakata za Dan mladosti.
Seveda nič od naštetega ne drži. Vse naštete reči so se res zgodili, vendar niso take, če jih pogledaš od blizu – so zgolj refleksija takratne sedanjosti. Laibach niso nacisti, nimajo vojaških uniform in Malevichev črn križ nima nobene zveze s svastiko. Priporočam ti, da si pogledaš vse, kar je objavljenega o “plakatni aferi”. To je še danes legendarna afera, ki pove ogromno o času, o sistemu, o mladini, o državi in o NSK. Je najboljša možna refleksija tistega časa, prav tako kot ima izvedba komadov iz izumetničenega mjuzikla “Moje pesmi, moje sanje”, da postane odlična refleksija režima Severne Koreje. In če sama forma ni dovolj zgovorna. Ob tej priložnosti so naslov predelali v “Naše pesmi, vaše sanje”. Če to ni genialna refleksija, potem ne vem, kaj je.
Zakaj se ne da popravljati odgovorov? 2 tipkarski napaki sem naredila in eno besedo izpustila. Tukaj je manjkalo:
” … kot ima izvedba komadov iz izumetničenega mjuzikla “Moje pesmi, moje sanje” vse možnosti, da postane odlična refleksija režima Severne Koreje. In če sama forma ni dovolj zgovorna: ob tej priložnosti so naslov predelali v “Naše pesmi, vaše sanje”. Če to ni genialna refleksija, potem ne vem, kaj je.”
Saj lahko kr tam ostanejo, tudi če ma njihovo dretje kakšno aktualno sporočilo, jih ni za poslušat .
Laibach alternativci, disidenti, uporniki … LOL. V Sev. Koreji ubogajo vse, kar jim ukažejo. Rože položit k spomeniku dveh diktatorjev … igrali bodo lahko samo komade, ki jih bo cenzura dovolila. Bruka. Laibachi Murkoti alter scene.