RTV standardi je prazna množica

02.10.2019Osebno

Na temo novinarje javne RTV Jožeta Možine, ki objavlja tudi na propagandističnih portalih, smo dobili še odgovor generalnega direktorja javnega zavoda RTV Slovenija (.pdf, 80 kB) .

V čem je problem?

Spomnimo – najprej smo izvedeli, da so objave Jožeta Možine na orbanovskem trobilu promocija za javni zavod.

Zamižimo na obe očesi, da se ta promocija dogaja po tem, ko je oddaja že objavljena, ne vsebuje nikakršnih povezan do izvirnega materiala in je objavljena brez vedenja avtorja – promocija je promocija je promocija.

Nato smo izvedeli, da so promocijsko besedilo objavili brez vedenja avtorja in javnega zavoda, zato je sedaj že umaknjeno. Ja, tudi to je mogoče, ne zmajujte z glavo! Obstaja stvar, ki se ji reče NEZAŽELENA IN NEPOOBLAŠČENA promocija in to je tak primer (sic!).

Kaj pravi generalni direktor?

Odgovor generalnega direktorja s komentarjem Varuhinje odpira nove problematične točke.

Najprej je tukaj konkurenčna prepoved, ki v tem primeru velja samo za avdio-vizualna dela. Jože lahko torej v delovnem času ustvarja vsebine za druge medije, pa to ni problematično, ker gre za besedila in ne televizijski material.

Nato generalni direktor zapiše, da je v tem primeru prišlo do nepooblaščenega kopiranja avtorskih vsebin s strani omenjenih medijev in da avtor za to ni odgovoren. To je odmev besed urednice, ki je to zapisala prva in za katere smo že ugotovili, da so hudo problematične.

In nato Varuhinja komentira, da so problem očitno neobstoječi standardi, praktični primeri, ki jih teorija ne pokriva in nerazdelanost pravil.

Kaj v obeh odgovorih manjka?

Na tem mestu bi bilo vredno spomniti na naše izvorno vprašanje, ki smo ga poleti posredovali Varuhu.

Spoštovani varuh pravic gledalcev in poslušalcev, spoštovane svetnice
in svetniki programskega sveta!

Na portalu Nova24TV sem zasledil članek, ki je podpisan z imenom in
priimkom novinarja javne hiše RTV, Jožeta Možine.

Gre za članek z naslovom “Pričevanje 93-letnega klenega Primorca
Franca Bratine: “Na kape so dali zvezdo, srp in kladivo ter narod
razdelili”, ki ga najdete na naslovu
https://nova24tv.si/slovenija/pricevanje-93-letnega-klenega-primorca-franca-bratine-na-kape-so-dali-zvezdo-srp-in-kladivo-ter-narod-razdelili/,
posnetke zaslona pa lahko vidite v priponkah tega sporočila.

Praksa se mi zdi najmanj neokusna, če že ni protipravna. Da novinarji
javnega medija pišejo članke za medij, ki že vrsto let agitira ravno
proti javnemu mediju, se mi zdi hudo problematično in stihijsko. Da v
člankih povzemajo delo, ki ga z RTV naročnino plačujemo državljani, še
bolj.

Zahvaljujem se vam za odgovor, v katerem pričakujem pojasnilo, ali je
to v skladu s programskimi načeli zavoda RTV
in s protikonkurenčno
klavzulo v pogodbi o zaposlitvi. Vesel bom tudi razprave na seji programskega sveta, saj gre po mojem mnenju za zaskrbljujočo prakso, ki resno ruši načelo nepristranosti in neodvisnosti javnega RTV zavoda
– iz medijev lahko namreč razberemo, da je portal Nova24TV tesno
povezan z opozicijsko stranko in madžarskim režimom.

Vnaprej hvala za odgovore in lep pozdrav!

S spoštovanjem

gledalec Domen

Uganka za pozornega bralca ne bo pretežka – ne urednica, ne generalni direktor in ne Varuhinja se niso opredelili do tega, ali je po njihovem mnenju novinar kršil programska načela zavoda RTV.

Tam namreč piše tudi:

in še:

Kdo nadzira spoštovanje načel?

Dobro vprašanje!

V taistem pravilniku lahko ugotovimo, da spoštovanje in kršitve poklicnih meril in etičnih načel nadzira Varuh poklicnih meril in načel novinarske etike v programih RTV Slovenija.

Čeprav osebe s tem nazivom na javnem zavodu ni, lahko opis te naloge najdemo pri Varuhinji gledalčevih in poslušalčevih pravic.

Zakaj se torej Varuhinja do tega primera ni opredelila? Mogoče je krivda na naši strani, saj smo prvotno vprašanje zastavili premalo specifično. Poskusili bomo znova.

Vprašanje Varuhu

Spoštovani!

Na spletu sem na večih mestih zasledil objave, podpisane z imenom in priimkom novinarja javne RTV, Jožeta Možine. Gre za portale, povezane s posameznimi političnimi strankami in drugimi interesnimi skupinami.

Prosim za presojo, ali gre pri objavah, podpisanimi z imenom in priimkom novinarja Jožeta Možine na portalih Demokracija in Nova24TV ter v časniku Demokracija za kršenje programskega načela zavoda RTV 1.2 (nepristranskost) in načela 1.7 (neodvisnost).

Vnaprej hvala za vaš odgovor, materiale posredujem v priponki tega sporočila.

S spoštovanjem,

gledalec Domen

Ostanite še naprej z nami.

Odgovor Varuha

Varuh gledalčevih in poslušalčevih pravic se je izredno hitro odzval na naše vprašanje. Celoten odgovor (.pdf, 70 kB) še podčrtuje problem.

Odgovor razumemo, kot da je Varuhu naložena naloga, pri čemer ni jasno opredeljeno, kakšna so pravila izvajanja. Določanje nalog je stvar programskega sveta RTV Slovenija.

Bodo slišali glas javnosti in opozorila Varuha?