RTV in Nova24TV: Kdo laže? Kdo bolj laže?

11.09.2019Javno

Na začetku julija smo opazili novico na mediju sovraštva, ki je napovedovala oddajo na javnem mediju RTV.

3.7. 2019 je pod zgornjim naslovom prispevek opisoval zgodbo in vabil k ogledu oddaje na RTV Slovenija, podpisan pa je bil avtor oddaje in novinar javne televizije, dr. Jože Možina. Oddaja je bila prvič predvajana 11.6.2019.

Ker smo sklepali, da gre za avtorsko besedilo novinarja, smo na RTV naslovili vprašanje, kako je mogoče, da novinar producira vsebine še za konkurenčni medij in kako je s protikonkurenčno klavzulo.

Po dveh mesecih (vmes so bili dopusti) se nam je oglasil Varuh gledalčevih in poslušalčevih pravic z naslednjim delnim odgovorom (.pdf, 88kB). Opozarjamo na probleme z njim.

Je to oglas ali avtorsko besedilo?

Iz odgovora je najprej razbrati, da gre v bistvu za promocijsko besedilo javnega medija, ki ga pošiljajo medijem. Že Varuh opozarja, da trenutno ni jasno, kdaj in komu so napovednik poslali in zakaj ga je objavila samo Nova24TV.

Odgovorna urednica Kulturno-umetniškega programa Živa Emeršič v svojem odgovoru pojasnjuje.

Urednica torej pojasnjuje, da je Nova24TV besedilo dobila iz drugih medijev ter samoiniciativno podpisala avtorja oddaje. S tem odgovorom je šest problemov:

  1. Čas objave
    Novico je medij sovraštva objavil 3.7.2019 ob 23:45, medtem ko napovedi iz drugih medijev nosijo kasnejše datume (11.7.2019). Da bi napoved kdo objavil pred 3.7.2019, nismo zasledili. Kdaj so pošiljali napovednik, ni znano.
  2. Vir objave
    Urednica še pojasnjuje, da je medij sovraštva novico o napovedi oddaje dobil iz drugih medijev, iz česar je sklepati, da RTV napovednika njim direktno ni pošiljal. A kako je mogoče, da se je napovednik na Novi znašel skoraj teden dni pred objavo napovednika na drugih medijih?
  3. Je to sploh napovednik?
    Glede na to, da je bila oddaja prvič predvajana 11.6.2019, medij sovraštva in ostali pa so “napovednik” objavili skoraj mesec dni kasneje (3.7.2019 / medij sovraštva oziroma 11.7.2019 / casnik.si ), ostaja neodgovorjeno tudi vprašanje, zakaj RTV “napoveduje” oddaje mesec dni po predvajanju? Tudi če bi napovedovali spletno objavo v arhivu, so vsebine po novem na RTV prosto dostopne sedem dni po objavi, nato se mora uporabnik registrirati. Lahko da gre samo za amaterski pristop oddelka za marketing na RTV.
  4. Domnevno kršenje medijske zakonodaje
    Če gre res za promocijsko besedila javnega medija, potem je medij sovraštva spet domnevno kršil medijsko zakonodajo, saj je oglas podpisal in prezentiral kot novinarsko besedilo.
  5. Podpis brez vedenja avtorja
    In še končno – po besedah urednice so avtorja oddaje kot avtorja prispevka podpisali brez njegovega vedenja. Kako uspeš promocijsko besedilo, ki ga domnevno dobiš po uradnem kanalu, podpisati kar z avtorjem oglaševanega prispevka, namesto z imenom novinarja, ki je prispevek objavil, nam ni jasno.
  6. Zakaj prispevek ni več dostopen?
    Medij sovraštva je na naslovu https://nova24tv.si/slovenija/pricevanje-93-letnega-klenega-primorca-franca-bratine-na-kape-so-dali-zvezdo-srp-in-kladivo-ter-narod-razdelili/ objavil prispevek, ki sedaj ni več dostopen (bil je izbrisan). Zakaj? Če je bila to uradna napoved RTV oddaje in so prvotno zafrknili samo podpis avtorstva, je to tako težko spremeniti? Zakaj brisati domnevno popolnoma neproblematično besedilo?

To so problemi z objavo, če verjamemo odgovoru odgovorne urednice na RTV. Če ji ne verjamemo in njen odgovor označimo kot plehko izmikanje odgovoru na originalno vprašanje, je problemov še več.

Najprej je tukaj Časnik. Spletni medij namreč redno objavlja vsebine, povezane z gosti te oddaje, povsod je kot avtor podpisan Jože Možina.

Če besedilo prispevka o Bratini primerjamo z uradnim napovednikom na strani RTV, lahko ugotovimo, da se besedili kar precej razlikujeta. Določenih delov v prvem napovedniku preprosto ni, drugi so predrugačeni. Če RTV res pošilja uradne napovednike (ki so objavljeni en mesec PO oddaji!), je to res čudno. Kdo torej spreminja besedila, zakaj se besedila razlikujejo in zakaj so vsa podpisana z Jožetom Možino? Se odnosi z javnostmi RTV potrudijo in pišejo sporočila za javnost za vsak medij posebej?

Potem je tukaj spletna Demokracija. V sedaj že izbrisanemu prispevku (ni nam jasno, zakaj se prispevki povsod brišejo PO TEM, ko se začnemo javno pogovarjati o tem!) na njihovem spletišču o taistem Francu Bratini, podpisanim z Jožetom Možino, na koncu lahko preberemo:

Bodite pozorni na drugi stavek zgornjega posnetka zaslona.

Če sklepamo iz odgovora urednice, so vsa pisanja o tej oddaji na drugih medijih posledica promocijskega besedila oziroma napovednika.

A tudi s tem (sedaj že izbrisanim!) prispevkom je več problemov. Najprej je tukaj podpis Jože Možina. Trije mediji očitno niso sposobni razbrati, da gre za press release, čeprav je sporočilo poslano iz naslova službe za odnose z javnostmi. M’kay.

Tudi z besedilom odstavka je več problemov.

Da bi uraden napovednik oddaje na RTV vključeval detalj o tem, kateri časopis leži na mizi intervjuvanca, je neverjetno. Če k temu dodamo še opis vzorno urejenega cvetja lahko rečemo – kapo dol piarovcu, ki se tako potrudi z besedilom. Kakšno oko za detajle! Končno – da dejstva, da je piarovcu očitno uspelo ugotoviti, da devetdesetletnik sam vozi avto, niti ne omenjamo! Piarovec je boljši od novinarja, saj Možini podatka o avtomobilu ni uspelo izvedeti v dveh urah pogovora!

Potem je tukaj tiskana Demokracija. V napovedniku za 27.6.2019 lahko vidimo, da so junija v tiskano izdajo vključili tudi prispevek o Francu Bratini, ki je povezan z oddajo Pričevalci. Kot avtor prispevka in fotografij je v reviji podpisan Jože Možina.

Zaključek

Delni odgovor Varuhinje je hudo problematičen, saj je iz večih indicev jasno, da se RTV laže in zavaja ter krije hrbet lastnemu novinarju, ki “fuša” pri drugih medijih in za njih piše avtorske tekste. Veseli nas, da gre za delni odgovor in da bomo uradnik odgovor generalnega direktorja RTV še dobili. Upajmo, da bo manj ignorantski.