Update: Dne 27.5.2020 smo s strani Varuha gledalčevih in poslušalčevih pravic prejeli sporočilo, da se v konkretni zadevi Varuh ne čuti pristojnega, čeprav smo eksplicitno izpostavili programske standarde, o katerih na RTV spletišču lahko beremo:

Varuh poklicnih meril in načel novinarske etike v programih RTV Slovenija nadzoruje spoštovanje poklicnih meril in etičnih načel, določenih s tem dokumentom, varuje interese RTV-plačnikov, poslušalcev, gledalcev in sodelujočih v oddajah in programih RTV Slovenija pa tudi interese novinarjev in drugih ustvarjalcev radijskih in televizijskih programov pred neupravičenimi pritožbami in očitki ter morebitnim neupravičenim ravnanjem posameznih urednikov.

Je pa Varuh obvestilo poslal naprej na vodstvo zavoda in Programski svet, ki naj bi o tem problemu razpravljal na naslednji seji.


Delavci javnega zavoda RTV Slovenija morajo pri svojem delu spoštovati pogoje svojih pogodb o zaposlitvi in interne kodekse javnega zavoda RTV Slovenija.

Javni zavod s temi kodeksi zagotavlja neodvisno, nepristransko in avtentično delo svojih zaposlenih, saj mora kot javni medij presegati komercialne cilje medijske industrije.

Lanskega septembra smo na madžarskih propagand mašinah prvič opazili in problematizirali očitno “delo na črno” novinarja in urednika, ki je zaposlen na javnem zavodu RTV Slovenija. Plačo mu vsak mesec nakazujemo vsi državljanke in državljani republike Slovenije z delom prispevka za RTV Slovenija, zato lahko pričakujemo korektno in profesionalno delo.

A Jože Možina je vse drugo kot profesionalen novinar javnega medija. Po lanskoletnem primeru lahko letos ponovno opazimo, kako se njegove vsebine pred prvo objavo v etru javne televizije, kjer je gospod zaposlen, znajdejo v obskurnih desničarskih medijih. A to je šele začetek problema.

Najprej je tukaj dolg popis intervjuja z dr. Ernestom Petričem, ki je na portalu Časnik.si objavljen v soboto, dan pred prvo objavo v etru RTV Slovenija.

Del besedila je povzet z napovednika na portalu RTV Slovenija, kjer si lahko ogledamo tridesetsekundni video-napovednik, a hkrati vsebuje veliko več informacij, ki nas spet potrjujejo v razmišljanju, da je članek na portalu Časnik.si objavil kar avtor intervjuja sam.

Portal Časnik.si je registriran medij podjetja Časnik spletni magazin, d.o.o., ki se predstavlja takole: “Časnik.si ustvarjajo za skupno dobro zavzeti avtorji, ki menijo, da je na slovenskem medijskem trgu prostor tudi za spletni magazin konzervativne, katoliške in klasično liberalne usmeritve.

Na njem najdemo podpisane prispevke avtorjev, ki se hkrati pojavljajo tudi kot pisci besedil na madžarski tovarni sovraštva Nova24TV in Demokracija, odgovorni urednik Aleš Maver pa sodeluje pri gibanju Zbor za republiko, najdemo lahko tudi druge povezave z SDS.

“V uvodu poudarja…”

Najprej je tukaj veliko informacij iz intervjuja, ki niso objavljene nikjer drugje na spletu.

Iskanje posameznih fraz, ki nakazujejo, da je besedilo pisal človek, ki je intervju že videl (pred objavo sta v teoriji to lahko maksimalno dva človeka plus tehnično osebje RTV Slovenija) namreč vrne samo zapis na spletišču Časnik.si, kar logično nakazuje, da je bil članek spisal ekskluzivno za ta portal.

V zgornjem delu članka na Časnik.si lahko najprej opazimo površno zapisamo besedo Demokracija, nato pa v drugem odstavku začetek, ki vsebuje premi govor intervjuvanca, kar je izredno nenavadno. Zakaj?

Če gre RES za napovednik (in ne slepimo se, gre za članek novinarja javne RTV Jožeta Možine), potem je treba res čestitati službi za odnose z javnostmi na RTV, da se spet tako potrudijo s promocijo.

Podobno pohvalo smo jim že izrekli lansko leto, ko naj bi šli z Možino do lokacije intervjuja in tam posneli fotografijo, ki je bila objavljena v Demokraciji (ne slepimo se, Možina je fotografijo posnel sam).

“Ob robu pogovora pa še…”

Če smo dosedaj dvomili, da je Jože Možina svoj intervju pred objavo podrobno opisal in objavil na portalu Časnik, kjer že več let objavlja komentarje, morate prebrati konec članka.

V zadnjem odstavku se Jožetu Možini zapiše: “Ob robu pogovora je dr. Ernest Petrič izrazil tudi ogorčenje zaradi sprevrženih dvojnih meril, ki se vedno znova izpostavljajo v medijih. Kot zadnji tak primer izpostavlja široko poročanje in izpostavljanje javnih pisem levih intelektualcev, medtem ko so javne izjave uglednih profesorjev in akademikov, zbranih v Katedrali svobode, ki mislijo drugače, v medijih, tudi na RTV, povsem ignorirane.

Skratka, gre za zapis izrekanja gosta, ki ga kamera ni posnela in ga je lahko vedel samo avtor pogovora. Spet – lahko mu delamo krivico in je komentar zabeležila odlična služba za odnose z javnostmi javnega zavoda RTV Slovenija, ki s prispevki Jožeta Možine RES izvaja presežke, vredne nagrade Golden Quill.

Pa še oglasi

A coup de grace dokazovanja, da gre za pisanje Jožeta Možine, ki svoj status desničarske svete krave na javnem zavodu izkorišča za promoviranje lastnega lika in dela, pride v članku na koncu

Pogovor s prof. dr. Ernestom Petričem je vodil dr. Jože Možina. Ob začetku pogovora ga je dr. Petrič presenetil z besedami, da z veseljem čestita za njegovo knjigo Slovenski razkol, ki jo je nekdanji vrhunski diplomat in predsednik Ustavnega sodišča z zanimanjem prebral. Izpostavil je, da gre za dokumentirano delo, ki je napisano umirjeno in s tendenco po resnici.

Gre za komentar, kjer intervjuvanec promovira novinarja ter njegove pisarije. Pisarije, ki so v bistvu njegov doktorat, študij katerega mu je plačal javni zavod RTV Slovenija.

A to še vedno ni vse. OGLAS za to knjigo lahko pogled besedila vidimo tudi na spletnem mestu Časnik.si, vodi pa na spletno mesto Jožeta Možine. Dvomim, da je služba za odnose z javnostmi tako vestna, da poleg obiskovanja lokacij z novinarji ureja še oglasni prostor, kjer lahko novinarji prodajajo svoje knjige.

Spet napišimo pismo

Še enkrat vas vabim, da skupaj nagovorimo vodstvo RTV Slovenija in programski svet ter jih opozorimo na problem fušarskih delavcev, ki s fušem krnijo ugled edinega javnega medija pri nas.

Pismo bomo napisali generalnemu direktorju zavoda RTV Slovenija, varuhu gledalčevih in poslušalčevih pravic in programskim svetnicam in svetnikom javnega zavoda. Nekako takole:

Spoštovani!

z zaskrbljenostjo in grenkobo opažam propadanje edinega javnega medija v Sloveniji, ki ga v dno potiskajo kar njegovi delavci. Spet vas moram opozoriti na vašega novinarja in urednika Jožeta Možino, ki z objavo na spletnem mestu Časnik.si domnevno krši programske standarde javnega zavoda RTV Slovenija in daje vtis, da si lahko dovoli vse, pa mu nihče nič ne more.

Z objavo zapisa, ki v bistvu več kot povzema/napoveduje intervju z dr. Ernestom Petričem in v katerem Jože Možina pod krinko podpisa uredništva portala Časnik.si promovira tudi svojo knjigo (na portalu lahko poleg njegovih besed vidimo tudi oglas za taisto knjigo), namreč ocenjujem, da je novinar in urednik javne RTV Slovenija Jože Možina spet presegel svoj domet delovanja, določen s pogodbo o zaposlitvi in etičnim kodeksom ter ostalimi standardi javnega zavoda RTV Slovenija in s tem grobo okrnil ugled zavoda.

Ker lahko pri njegovi urednici, Manici J. Ambrožič pričakujemo floskule o promocijski vsebini, naj vas opozorim, da zapis na portalu Časnik.si vsebuje tudi citate, ki jih v napovedniku intervjuja ne najdemo, hkrati pa jih kamera ni zabeležila. Povrhu vsega opozarjam še na oglaševanje Možinine knjige na portalu Časnik.si, ki vodi na njegovo zasebno spletno mesto in nakazuje na poslovni dogovor vodij portala in Jožeta Možine.

Prosim za razpravo na programskem svetu glede ustreznosti takega delovanja, prosim za presojo varuha gledalčevih in poslušalčevih pravic, ali je pri objavi prišlo do kršenja programskih standardov javnega zavoda RTV Slovenija in prosim za odziv urednice Manice J. Ambrožič, seveda ob upoštevanju zgoraj navedenih komentarjev o citatih, ki niso del intervjuja in jih je lahko tako vedel samo novinar Jože Možina.

S spoštovanjem,

Domen Savič”

Poližite e-znamko in zgornje sporočilo ali njegovo parafrazo s povezavo na na tole objavo pošljite na naslednje naslove:

generalni@rtvslo.si; programski.svet@rtvslo.si; varuh@rtvslo.si